Mgr. Simona ŠAFAŘÍKOVÁ, Ph.D.

Kontakt

Místnost: 2.008

Tel.: +420 585 634 986

Mobil: +420 776 120 278

E-mail: simona.safarikova@upol.cz

Konzultační hodiny

Pondělí 9:30 – 11:00

Pedagogická činnost

  • Rozvojové příležitosti JV Asie (MRS/RPJVA)
  • Development of South and Southeast Asia (MRS/XGDSA) – in English
  • Rozvojové příležitosti Stř. Asie a Blízkého východu (MRS/RPSA)
  • Development of Central Asia and Caucasus (MRS/XGDCA) – in English
  • Kvalitativní metody (MRS/KLM)
  • Qualitative Methods in Development (MRS/XQLM) – in English
  • Research Methods in Development (MRS/G06) – in English
  • Development Geography (MRS/G03) – in English
  • Sport and Development (MRS/SAD) – in English
  • Geografická exkurze do rozvojového regionu (MRS/EXR)
  • Exkurze do evropských institucí 1 (MRS/EEI1B, MRS/EEI1M)
  • Exkurze do českých rozvojových institucí (MRS/EXCRM, MRS/EXCRB)
  • Pohybové aktivity pro MRS (MRS/PAMRS)

Vzdělání

1998–2001

Bc.
Univerzita Palackého v Olomouci, Přírodovědecká fakulta
bakalářský obor Geografie-geoinformatika

2001–2007

Mgr.
Univerzita Palackého v Olomouci, Fakulta tělesné kultury
magisterský obor Učitelství tělesné výchovy a zeměpisu

2008–2013

Ph.D.
Univerzita Palackého v Olomouci, Fakulta tělesné kultury (doktorský studijní program, obor: kinantropologie)

Profesní činnost

od 2008

Univerzita Palackého v Olomouci, Přírodovědecká fakulta, Katedra rozvojových studií (asistent, od 2014 odborný asistent)

od 2004 do 2007

Agentura rozvojové a humanitární pomoci Olomouckého kraje, o. p. s. (projekty rozvojové spolupráce a vzdělávání, překlady)

1999–2005

Sdružení pro ekologickou výchovu Sluňákov (lektor ekologických výukových programů)

Odborné zájmy

  • problematika rozvoje se zaměřením na asijský kontinent
  • globální rozvojové vzdělávání
  • sport pro rozvoj (role sportu a pohybových aktivit v rozvojových zemích)

Vedení kvalifikačních prací

  • Tematické oblasti:
    1. sport a jeho vliv na rozvoj
    2. problémy a rozvojové příležitosti v Asii (J, JV, střední, kavkaz)
    3. globální rozvojové vzdělávání
  • Konkrétní možná témata DP:
    1. Uplatnění absolventů MRS na pracovní trhu – přesné zaměření práce lze diskutovat s vedoucí!!!

Členství v organizacích

Publikace

Šafaříková, S., Svoboda, A. (2021). Sport and Development in the Czech Republic: Sport as a Tool for Social and Cultural Transformation. In Tinaz, C., Knott,. B (ed.) Sport and Development in Emerging Nations (pp. 44-57) ISBN 9780367903602

Mařincová, L., Šafaříková, S., Cahlíková, R. (2020). Analysis of main risk factors contributing to obesity in the region of East Africa: meta-analysis. African Health Sciences, 20(1), 248-256.

van der Klashorst, E., Safarikova, S. (2018). Twitter as barometer of public opinion on the female athlete: the case of Caster Semenya. African Journal for Physical Activity and Health Sciences, 24 (4), 649 – 65.

Sobotová, L., Šafaříková, S., González Martínez, M. A. (2016). Sport as a tool for development and peace: tackling insecurity and violence in the urban settlement Cazucá, Soacha, Colombia. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 8(5), 519-534.

Dušková, L., Šafaříková, S. (2015). Kvalitativní  metody pro rozvojová studia. Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci.

Šafaříková , S. (2015). Book review: Sport and social exclusion in global society. Sport in Society, 11(2), 292-294.

Baluchová Markovič, B., Šafaříková, S., Dušková, L. (2015). Mediálne školenie v teréne smerom k zodpovednému informovaniu o rozvoji (in press). Medzinárodná konferencia Rozvoj a demokracia / Development and Democracy: Thinking ahead for Sustainable development. Nadácia Pontis, Bratislava.

Šafaříková, S. (2014). Sport a rozvoj – využívání sportu v rozvojové problematice. In P. Nováček (Ed.), Rozvojová studia – vybrané kapitoly (pp. 149-161). Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci.

Šafaříková, S. (2013).  LETNÍ ŠKOLA KVALITATIVNÍCH VÝZKUMNÝCH METOD NA LONDON SCHOOL OF ECONOMICS. Česká kinantropologie, 17(1), 111-112.

Šafaříková, S. (2012). SPORT A ROZVOJ – koncept a potenciál pro vzdělávání. Česká kinantropologie, 16(4), 11-28.

Šafaříková, S. (2011). The influence of football on the personal development of children in Uganda (using semistructured interviews). Journal of Human Sport & Exercise, 7(1), p. 173-177.

Dušková, L., Harmáček, J., Krylová, P., Opršal, Z., Syrovátka, M., & Šafaříková. S. (2011). Encyklopedie rozvojových studií. Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci.

Šafaříková, S. & Khomutova, A. (2011). The interpersonal relations in a group of young adolescents – participants of the football programme in Uganda. In Scientific report series physical education and sport. Nr 15 (1/2011). University of Pitesti, Faculty of physical education and sport.

Účast na výzkumných a vzdělávacích projektech

  • výzkumný grant Mezinárodního Olympijského výboru s názvem South American Sport for Development voices and the Sustainable Development Goals (2020-2021)
  • GLODEP ERASMUS MUNDUS JOINT MASTER DEGREE (2016 – 2021; 2020 – 2025)
    • ředitelka konsorcia a lokální ředitelka na UPOL (spolupráce s University of Clermont Auvergne, University of Pavia)
    • společně uskutečňovaný magisterský program Global Development Policy (GLODEP)
    • www.glodep.eu
  • GloKnoCoGlobal Sport for Development and Peace Knowledge Collaborative (2019-2022)
    • projekt strategického partnerství v rámci ERASMUS+
    • zaměřeno na využíváni sportu jako nástroje sociálního rozvoje
    • www.gloknoco.net
  • SSCLSport and Social Cohesion Lab (2020-2023)
    • projekt „sport“ v rámci ERASMUS+
    • zaměřený na zkoumání sociálni koheze pomocí sportu
    • webová stránka

Studijní, výukové a výzkumné pobyty

2019

Výukový a výzkumný pobyt na Institución Universitaria Escuela Nacional de Deporte (Cali, Kolumbie)
Výzkumný pobyt – výzkum v oblasti sportu a rozvoje s organizací Tiempo de Juego (Bogota, Kolumbie)

2017

Výukový pobyt ERASMUS KA107 – Federal University of Rio Grande (FURG, Rio Grande, Brazílie)

2016

Výzkumný pobyt – výzkum v oblasti sportu a rozvoje s organizací Tiempo de Juego (Bogota, Kolumbie)
Výukový pobyt ERASMUS – Universidad de Alicante (Alicante, Španělsko)

2015

Výzkumný pobyt – výzkum v oblasti sportu a rozvoje s organizací Tiempo de Juego (Bogota, Kolumbie)

2014

Studijní pobyt – Institut ruského jazyka A. S. Puškina (Moskva, Rusko)

2013

Výukový pobyt ERASMUS – Universidad de Granada (Granada, Španělsko)
Výukový pobyt ERASMUS – Université des Antilles et de la Guyane (Fort de France, Martinik, Francie)

2010, 2011

výzkumný pobyt v Ugandě a JAR (výzkum v oblasti „sport a rozvoj“)

2005

Studijní pobyt CEEPUS – National Sport Academy (Sofia, Bulharsko) – program zaměřený na aplikované pohybové aktivity

2005–2006

DEU-APA – Evropský univerzitní diplom v oblasti aplikovaných pohybových aktivit (Université Paris X – Nanterre, Francie; INEFC Lleida, Španělsko)

2003–2004

Studijní pobyt ERASMUS – UFR STAPS a Université Paul Valéry (Montpellier, Francie)

Účast na konferencích a letních školách

2016

Football for Peace seminář (University of Brighton, Velká Británie)
International Sociology of Sport Association Conference (Budapešť, Maďarsko)
CEISAL konference – Consejo Europeo de Investigaciones Sociales de América Latina (Salamanca, Španělsko)

2013

Case Studies (Essex Summer School, Colchester, Vleká Británie)

2012

Qualitative Research Methods (Summer School at London School of Economics, Londýn, Velká Británie)
International Sociology of Sport Association Conference (Glasgow, Velká Británie)

2011

International Sociology of Sport Association Conference (Havana, Kuba)
Sport as a mediator between cultures (Netanya, Izrael)

2009

United Nations Graduate Study Programme (Ženeva, Švýcarsko)
www.unog.ch

2008, 2009, 2012

Mezinárodní seminář „Sport in Post-disaster Intervention“ (Rheinsberg, Německo)
www.icsspe.org

2006

Mezinárodní konference Sport a Integrace (Frankfurt, Německo) – role sportu v procesu integrace cizinců do společnosti
www.tafisa.net

2005

Letní škola – European Young Citizen´s Convention (Cluny, Francie)
www.e-urope.net

Další zkušenosti ze zahraničí

2007–2008

Mexiko – stáž AIESEC (4 měsíce) – Education Traineeship (výuka angličtiny a francouzštiny, práce s dětmi v dětském domově a v ústavu pro děti s mentálním postižením, spolupráce na projektu PAREMPI – téma Společenské odpovědnosti firem)
(www.aiesec.org/veracruz/parempi)

2007, 2008, 2009, 2010, 2011

Projekt GLEN (Global Education Network of Young Europeans) – tutor – příprava dobrovolníků (mezinárodní tandemy) na projekty v rozvojových zemích a na účast v programech GRV
(www.glen-europe.org)

2006

Mongolsko – projekt GLEN (3 měsíce) – dobrovolník ve škole ACHLAL na předměstí Ulánbátaru (příprava volnočasových a vzdělávacích aktivit pro děti)
(www.inexsda.cz, www.glen-europe.org)