Mezinárodní rozvojová studia (Bc.)
Zajímáte se o mezinárodní rozvojovou problematiku a chcete porozumět globálním společenským výzvám? Pak je náš program právě pro vás!
Elektronické přihlášky lze podávat od 1. listopadu 2025 do 15. března 2026.
Do studia budou uchazeči přijati BEZ příjímacích zkoušek pouze na základě podané elektronické přihlášky.
🎓O studijním programu
Podrobný studijní plán naleznete zde.
Studijní program Mezinárodní rozvojová studia (MRS) je dynamický bakalářský program zaměřený na globální rozvojové výzvy, který:
- vychází z aktuální mezinárodní rozvojové agendy a globálního dění;
- reflektuje Cíle udržitelného rozvoje (SDGs) definované OSN;
- analyzuje globální, regionální a lokální výzvy světového rozvoje;
- zaměřuje se na hledání inovativních řešení rozvojových problémů.
Cílem bakalářského studijního programu je poskytnout studentům znalosti a dovednosti, které jsou důležité pro pochopení a analýzu globálních, regionálních a národních souvislostí rozvoje méně rozvinutých zemí.
Studium je postaveno na rozvojovém a geografickém zaměření a vyváženosti ostatních disciplín, které jsou zásadní pro pochopení oblasti mezinárodního rozvoje. Rozvojovou problematikou se zabývají například předměty jako Rozvojové teorie a mezinárodní vztahy nebo Rozvojová spolupráce. V rámci geografické perspektivy je kladen důraz zejména na rozvojovou geografii méně rozvinutých regionů – včetně těch nejrelevantnějších pro českou rozvojovou spolupráci (východní Evropa, Balkán). Mezi ostatní důležité předměty patří například Rozvojová ekonomie, Rozvojová antropologie a sociologie nebo Rozvojové souvislosti migrace.
Informace o přijímacím řízení budou postupně doplněny.
Pro více informací k studijnímu programu kontaktujte garanta programu doc. Jaromíra Harmáčka – jaromir.harmacek@upol.cz.
📚Co budete umět
Absolvent bakalářského programu MRS dokáže analyzovat rozvoj méně rozvinutých zemí a regionů, protože má:
- znalosti socioekonomických, politických a přírodních procesů podmiňujících rozvoj;
- schopnost vhodně zvolit metodu pro rozvojové analýzy (kvantitativní či kvalitativní) nebo pro terénní výzkum;
- nadstandardní jazykovou výbavu (alespoň dva světové jazyky);
- projektové dovednosti uplatnitelné v rozvojové praxi;
- znalosti geografie klíčových rozvojových regionů (Afrika, Latinská Amerika, Asie) i regionů relevantních pro českou zahraniční rozvojovou spolupráci (Balkán, východní Evropa);
- schopnost orientace v mezinárodních rozvojových souvislostech (například problematika migrace, rozvojové spolupráce a pomoci, aj.).
Významnou součástí programu je praktická část studia, která je zaměřena na rozvoj dovedností, především v oblastech získávání, zpracovávání a vyhodnocování informací a dat (kvalitativní a kvantitativní výzkumné metody, geografické informační systémy, zásady odborné práce), jazykových kompetencí (anglický jazyk a jeden další světový jazyk) a projektového managementu (řízení projektů).
💼Uplatnění absolventa
Absolventi mohou získat zaměstnání v českých nebo zahraničních institucích a organizacích, které se zabývají problematikou mezinárodního rozvoje na národní, regionální či globální úrovni. Především se jedná o vládní a nevládní instituce, které se podílí na české a zahraniční rozvojové spolupráci, nevládní think-tanky a mezinárodní organizace zabývající se rozvojovou problematikou, popř. soukromé společnosti, které působí v rozvojových zemích (v ziskovém či neziskovém sektoru). Typickými profesemi mohou být:
- odborný pracovník v orgánech veřejné správy;
- specializovaný konzultant nebo analytik národních a mezinárodních rozvojových politik;
- analytik nebo pracovník nevládních rozvojových think-tanků či mezinárodních rozvojových organizací;
- manažer/evaluátor rozvojových projektů;
- koordinátor rozvojové spolupráce v nevládním a neziskovém sektoru;
- různé pozice v soukromých společností působících v rozvojových zemích/obchodujících s rozvojovými zeměmi.
Absolventi bakalářského studia MRS jsou také kvalifikováni pokračovat v navazujícím magisterském studiu v relevantně zaměřených programech (rozvojová studia, mezinárodní vztahy, geografie, regionální rozvoj) – příkladem je třeba Globální udržitelný rozvoj na naší Katedře rozvojových a environmentálních studií.